Islàndia084_F28 

Per la F28

Iceland_travessa 

Possibles travesses en verd

La travessa del centre de l’illa es pot fer per diversos llocs. Tot són pistes per a 4×4 on cal anar amb la tracció a les quatre rodes, a baixa velocitat i moltes vegades amb la reductora. D’est a oest tenim:

Islàndia093_F28 Quilòmetres i quilòmetres de pista …

  • Pel nord i l’oest del Vatnajökull. És la més impressionant i la de major dificultat a causa del mal estat de les pistes i els rius que cal creuar a gual, especialment en el tram més proper a la gelera. S’aconsella no anar amb un sol vehicle. El primer tram nord és el mateix que per anar al Askja, uns 97km, a continuació venen uns 86km pel peu del Dyngjujökull, una branca del Vatna. Aquí és on trobarem les majors dificultats de tot el trajecte i on podem quedar encallats un munt de vegades. 28km més i arribem a la F28. 150km més i trobem Burfell, el primer poble, que està a uns 50km de la carretera principal nº 1. En total són més de 400km que es fan normalment en més de dos dies.

Islàndia090_F28_Vatnajökull El Vatnajökull al fons

  • Per l’Sprengisandur seguint la pista F28. És l’opció que vàrem fer nosaltres. Té menys dificultat que l’anterior tot i que la part sud de l’itinerari és comuna. Es passa entre el Hofsjökull i el Vatnajökull. Actualment hi ha excursions en bus que hi passen. Són més de 300km que, anant per feina i sense equivocar-se, es poden fer en un dia. Nosaltres vàrem tardar-ne dos, ja que no volíem córrer i trencar una ballesta.

Islàndia104_Sprengisandur Per la F28 …

  • Per Hveravellir, entre el Langjökull i el Hofsjökull, seguint la F37. És la més curta de les tres opcions i també hi passa un bus. Són uns 200km des de Holtastaðir, al nord, fins a Geysir al sud.

Islàndia101_Sprengisandur Per la tarda a la F28 …

Tal com ja he comentat, nosaltres vàrem seguir la segona proposta de nord a sud. A continuació teniu un resum dels 310km de l’itinerari:

Islàndia083_F28

Primers quilòmetres per la F28

Islàndia085_AldeyjarfossLa  Aldeyjarfoss

  • 90km més enllà hi ha la cruïlla amb la pista que ve del Askja. Per aquesta zona és on hi ha el canvi d’aigües entre el nord i el sud de l’illa.

Islàndia105_Sprengisandur_Þóristidur Þóristidur

Islàndia106_Sprengisandur_Kaldakvísl Kaldakvísl

  • Finalment, a uns 75km més enllà s’arriba a la carretera principal tot passant prop del volcà Hekla.

Islàndia111_Hekla El volcà Hekla

Una travessa per recordar. Molts quilòmetres totalment anant sols i sense cap casa, uns paisatges meravellosos, rius, geleres, sorra. Tot i que només són 300km cal recordar que el consum de combustible pot ser molt elevat, ja que es circula a baixa velocitat i cal comptar-ho per hores i no per quilòmetres. Durant tot el recorregut no es troba cap benzinera. Si es viatja sol cal anar ben preparat i tenir un mínim d’experiència de conduir per aquest tipus de pistes. Excepte per l’aigua i els rius, són molt semblants a les del desert. Molt i molt vent i molts quilòmetres durant els quals tot trontolla, es pot acabar amb la mandíbula desencaixada si no es vigila …

Islàndia094_F28_HofsjökullEl Hofsjökull al fons